View Single Post
Stary 12-09-2010, 21:44   #17
Filon69
ford::advanced
 
Zarejestrowany: 28-02-2007
Skąd: Poznań
Model: Focus III FL
Silnik: 1.5 Ecoboost 150 KM
Rocznik: 2015
Postów: 415
Domyślnie Odp: Fabryczne światła dzienne - mijania - wyłączenie

Cytat:
Hej,
a nie wolicie koledzy być lepiej widoczni na drodze? Chyba oszczędność paliwa nie jest aż tak namacalnie duża przy wyłączeniu pozycyjnych żarówek?
Polscy kierowcy są przyzwyczajeni do tego, że auto w ruchu ma zaświecone światła, a widząc przed sobą tył auto bez świateł gotowi są pomyśleć, że to auto jest zaparkowane - stoi, a nie jedzie.
Tu nawet nie chodzi o samo oszczędzanie paliwa (choć też jest to na pewno plus nie mówiąc już o ekologi, mniej CO2, itp), ale badania pokazują, że w dzień światła mało dają - zapraszam do poczytania ciekawe artykuły na ten temat na: http://dojazdydziennej.com.pl/
Z jednej strony faktycznie można by pomyśleć , że auto jest bardziej widoczne, ale jednak Niemcy (kraj który jest rozwinięty motoryzacyjne chyba najbardziej jw Europie) nie wprowadził obowiązku jazdy w dzień na świtach, Unia tez wprowadza dyrektywy, że nie trzeba jeździć na mijania tylko na światłach do jazdy w dzień, pozycję nie muszą się świecić - czyli coś w takim razie musi w tym być... dyskutować by można sporo, ale każdy sam musi sobie swoje zdanie na ten temat wyrobić. Dodam, że np. po wprowadzeniu obowiązku w Polsce jazdy na światłach prze cały rok, nagle wzrosła lp. wypadków pieszych, rowerzystów, motocyklistów...
Ja uważam, że ten przepis jest bardziej po to, aby wyciągnąć z nas kasę, na jednego kierowcę to może nie jest jakiś duży koszt tego paliwa, czy tych żarówek, ale patrząc globalnie, ileś milionów kierowców więcej spala jednak tego paliwa, czyli więcej kasy idzie z akcyzy do Państwa, to są jednak nie małe pieniądze przy takiej dużej lp. kierowców.
Reasumując, każdy przecież sam może ocenić warunki pogodowe i stwierdzić, że sobie jednak włączy te pozycję - ja tak robię... bo w ładny słoneczny dzień i tak te pozycję z tyłu mało dają...

Ale wracając do tematu, bo się z lekka rozpisałem nie na temat Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

Dziś miałem chwilę czasu i zapoznałem się ze schematem świateł - a dokładnie z opcją świateł dziennych o której tu rozmawiamy. Okazało się, że jest tam rezystor (który powoduje, że światła świecą 30% słabiej), co lepsze, jest tylko jeden na dwie żarówki , a co najlepsze, nie jest to typowy "rezystor" tylko kawałek przewodu oporowego - Ford zaszalał.
Oprócz tego musi być jeszcze dodatkowy przekaźnik, bez niego nie będzie tej opcji i jeszcze jedne bezpiecznik.

Reasumując, aby uaktywnić tą opcję, oprócz włożenia bezpieczników (tych o których pisałem wcześniej):
- F110 - 10A
- F135 - 20A należy także dołożyć:
- bezpiecznik F113 - 10A
- przekaźnik R15 - od świateł dziennych
- oraz wspomniany przewód oporowy, który wpinamy do kostki C96 (przy skrzynce bezpieczników) pomiędzy piny 26 i 1
Nie znam jednak rezystancji tego przewodu (nie ma tego na schemacie).
Podejrzewam, że zamiast tego przewodu oporowego można by dać zwykły rezystor, z obliczeń wyszło mi, że ok. 0,2 Ohma mocy z 7 W.

Pozdrawiam
__________________
Był do 01.2016: Ford Focus II FL, HB 5D, 1.6 Duratec 100KM manual, 2009, więcej tu: Link
a jeszcze kiedyś był Escort 1,4 (F4B), 1998,
Filon69 jest offline   Odpowiedź z Cytatem